Marketingadviesbureau Interbrand heeft eerder deze maand de ranglijst van sterkste merken van 2019 bekend gemaakt met Apple, Google en Amazon op plaatsen één, twee en drie. Maar de sterkste groei is te vinden in de luxesector, met een gemiddeld groeipercentage van 11 procent.

Om de waarde van een merk te berekenen analyseert Interbrand de financiële prestaties, het belang van een merknaam bij overnames en de concurrentiekracht ten opzichte van andere merken in dezelfde sector.

Uit de analyse blijkt dat de negen sterkste luxemerken een gezamenlijke waarde hebben van omgerekend 106 miljard euro.

Het sterkste luxemerk is Louis Vuitton met een merkwaarde van 29 miljard euro en een groei van 14 procent in het afgelopen jaar. Gucci was met een groeipercentage van 23 procent het snelst groeiende merk.

Bekijk hieronder welke negen merken op dit moment dominant zijn in de luxesector.


9. Prada

Foto: Christian Vierig/Getty Images

Prada heeft een merkwaarde van 4,3 miljard euro, maar is qua merkwaarde 1 procent gekrompen in het afgelopen jaar. Het modehuis staat precies op plaats 100 op de wereldranglijst van sterkste merken.

Bron: Interbrand


8. Burberry

Foto: Thomson Reuters

De merkwaarde van Burberry bedraagt 4,7 miljard euro en groeide met 4 procent. Op de lijst van alle sterke merken staat het Britse modehuis op de 96e plaats.

Bron: Interbrand


7. Tiffany & Co.

Foto: AP Images/Paul Sakuma

Tiffany & Co. staat 94e op de algemene ranglijst met een merkwaarde van 4,8 miljard euro, maar de luxe juwelier zag haar merkwaarde wel met 5 procent dalen.

Bron: Interbrand


6. Dior

Foto: Thomson Reuters

Het Franse mode- en cosmeticabedrijf Dior staat met een merkwaarde van 5,4 miljard euro op de 82e plaats van alle merken wereldwijd en kende met 16 procent een sterke groei het afgelopen jaar.

Bron: Interbrand


5. Cartier

Foto: Christopher Gregory/Getty Images

Hoewel Cartier een plaatsje verloor op de algemene ranglijst (van 67 naar 68) is de merkwaarde van het juweliershuis toch 7 procent gestegen naar 7,4 miljard euro.

Bron: Interbrand


4. Gucci

Foto: Christian Vierig/Getty Images

Gucci is met een groei van 23 procent de sterkste klimmer van het afgelopen jaar en staat op de 33e plek op de wereldranglijst van sterkste merken. De merkwaarde van het Italiaanse modebedrijf bedraagt 14,4 miljard euro.

Bron: Interbrand


3. Hermès

Foto: Elisabetta A. Villa/Getty Images

Het in Parijs gevestigde modehuis Hermès bezet met een merkwaarde van 16,1 miljard euro de 28e plek op de ranglijst van alle merken. Hermès kende het afgelopen jaar een groei van 9 procent.

Bron: Interbrand


2. Chanel

Foto: Christian Vierig/Getty Images

Chanel maakte een groei van 11 procent door en is nummer 22 op de algemene ranglijst van sterke merken. Het Franse bedrijf dat haute couture, sieraden, parfum en cosmetica verkoopt, heeft een merkwaarde van 20 miljard euro.

Bron: Interbrand


1. Louis Vuitton

Foto: Joe Raedle/Getty Images

Louis Vuitton heeft een merkwaarde van 29 miljard euro en groeide afgelopen jaar met 14 procent. Daarmee is het koffer-, handtassen- en kledingmerk met afstand het meest waardevolle luxemerk van 2019 en staat het op de 17e plek bij de sterkste merken ter wereld.

Bron: Interbrand

LEES OOK: Dit zijn de 17 meest waardevolle merken ter wereld – het best scorende Nederlandse merk komt op plaats 49